http://www.lerumstidning.se/2016/11/filk-vill-ha-debatt-om-surfplattor/
Såg den här artikel i vår lokala tidning i veckan och tyckte den var intressant.
Som förälder och lärare står man med benen på varsin sida, visst tycker jag som lärare att det är viktigt att eleverna i skolan lär sig hantera alla olika tekniska prylar och jag ser dem som hjälpmedel för olika barn i deras utveckling och lärande men är det nödvändigt att varje elev skall ha en egen i de lägre åldrarna??
Jag är helt med på att det kanske är nödvändigt för eleverna på gymnasiet. Våra högstadieelever på min skola där jag arbetar har inte en egen platta eller bärbar dator och det fungerar alldeles utmärkt. Ser man till de lägre åldrarna som låg- och mellanstadiet tycker jag inte att de behöver en egen. Det är ett stort ansvar som man lägger på eleverna, att de skall sköta den samtidigt som de säker använder den till mycket annat som inte har med skolan att göra. Vilket det även nämns i artikeln. Det är lätt att dela ut och sedan lägga ansvaret på lärarna om i vilken utsträckning plattorna skall användas. Ytterligare en sak som läggs på våra axlar. Är så vi vill ha det?
Som förälder blir jag kanske tilldelad något som jag egentligen inte vill ha när det delas ut plattor och bärbara datorer. Kanske man känner som förälder att jag måste ta emot den där plattan för annars är min barn utanför, inte som alla andra.
Jag tycker det är viktigare att barnen aktiveras fysiskt istället för att de sitter stilla vilket de gör i dagens samhälle. Det visa ju även forskningen på, att dagens barn rör sig för lite. Det ser jag bara på mina egna barn, de kan helt försvinna i youtube, spel och allt som finns tillgängligt. Det är faktiskt trevligare när inte tekniken finns med hela tiden. Vi gjorde ett test hemma hos oss under två veckor. Ingen data, padda eller telefon på eftermiddagarna och kvällarna, vilken skillnad det blev. Det blev ett helt annat umgänge oss i mellan.
Är det inte det vi vill ha med våra barn? Att samtala, spela och umgås tillsammans.
Att sitta och umgås i soffan där alla sitter med något i handen, är det roligt?
Finmotoriken, hur tränar man den? Hur viktig är inte den?
Jag kan delvis hålla med dig i ditt resonemang, men delvis inte. Alla är vi olika och har olika syn på dessa tekniska prylar. Själv har jag två barn men olika funktionsnedsättning, en med ADHD och en med dyslexi. I deras skolarbete har paddor och datorer varit till stor hjälp.
SvaraRaderaDe har alla skolböcker inlästa och kan lyssna via telefon, dator eller padda. Detta gör att det får tillgång till kurslitteratur på samma villkor som de övriga eleverna och att de orkar ta sig igenom läxorna. Sen har de alla uppgifter som ska göras på paddan. Skriver direkt i paddan och skickar in till läraren. Detta har underlättat enormt för min dotter med ADHD, eftersom hon lätt glömmer läxor mm i skolan.
Mina barn är i och för sig ganska stora 13 och 16 år, men jag ser stor skillnad från mellanstadiet, där de inte hade tillgång till hjälpmedel på samma sätt, och till högstadiet där de fick prova sig fram till vilket hjälpmedel som funkade bäst för dem. Båda valde paddor att jobba med, men de har även tillgång till dator när de behöver det.
Sen finna det alltid en viktig aspekt att ta hänsyn till som du tar upp, finmotoriken. Är det lika viktigt med handstilen idag? Själv tycker faktiskt inte jag det, vi använde nästan bara datorer i dag när vi skriver. Men självklart tycker jag att man i de lägre åldrarna måste träna på att skriva med penna och papper. Det är viktigt att man lär sig hur man formar bokstäverna och siffrorna och att man börjar skriva dem åt rätt håll. Det är jättesvårt att få flyt i skrivande om man börjar från fel håll.
Kul med reflektioner i detta ämne!
Hej!
SvaraRaderaIntressant ämne att fundera och diskutera kring detta! Jag känner att det finns både fördelar och nackdelar med tekniska hjälpmedel. Fördelar är ju bl.a. givetvis hjälpen den kan ge till elever som behöver särskilt stöd. Är inte särskilt påläst alls egentligen på denna värld av möjligheter som jag förstått finns tillgänglig och det ska bli väldigt intressant att få upptäcka den.
Dock kan jag tycka att tillgängligheten kanske skulle kunna begränsas. Det är ett hjälpmedel som används under lektionstid i skolan och vid studier (läxor) hemma, sedan inte mer. Anpassa dem så att dem bara går att ha i inlärningssyfte, inte surfa runt på youtube-klipp etc.
Jag har vid något tillfälle hört att det används surfplattor på förskolor. Jag måste höra med nästa förskollärare jag träffar varför dem har det. Kan tycka att dessa barn är för små. Låt dem leka, röra på sig och upptäcka den "icke-tekniska-världen" så länge det går. Den kommer så småningom ändå. För många finns den i hemmen redan innan inskolning i förskola.
Vi är i en övergångstid nu, snart kommer allt gå genom teknologi. Pass på och njut, längre fram kommer säkert de flesta av oss längta tillbaka till denna tiden emellanåt :)
Jag vikarierar på en skola och där får alla högstadieelever en varsin dator. (ni kan tro att framförallt mellanstadieeleverna är avundsjuka). Vad jag förstår är målet att alla elever ska ha en personlig dator inom en snar framtid.
SvaraRaderaÄr ganska dubbel i frågan. Håller helt med att det är viktigt att eleverna lär sig hantera tekniska redskap men till skillnad från Ann-Sofie tycker jag att finmotoriken med penna och papper är viktigt. Ser svårigheter om vi skulle tappa det helt och hållet. Om 100 år kanske vi inte skriver alls med penna? Hör själv dock hur konservativ jag låter i frågan. Hur viktigt är det egentligen att vi kan det? Idag skriver man inte dagbok utan man bloggar, istället för att skriva brev till varandra skriver man på facebook och många blanketter kan man fylla i på nätet. Läste en artikel: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.355475/pennan-kommer-att-forsvinnan där de har datorer från förskoleklass och rekorn berättar att forskningen säger att barn får en fin skrivstil när de är mogna för det. Många sex- och sjuårigar är inte mogna för att forma bokstäver och därför börjar deras sexåringar med sin läs- och skrivinlärning på datorn.
Men håller dock med i frågan att dator är ett enormt hjälpmedel vid funktionsnedsättning. Detta känns som det kommer att diskuteras mer om
En väldigt intressant och aktuell fråga! Jag har själv inga problem med att mina barn och även mina framtida elever kommer använda teknik redan i tidig ålder för att lära sig. Jag ser redan att min treåring är otroligt tidig när det kommer till språk, han kan redan mycket engelska, kunde tidigt alla färger, räkna och hans svenska grammatik är redan väldigt välutvecklad när det kommer till att böja ord och ordförråd osv. Självklart är jag medveten om att detta även är väldigt individuellt; att alla barn lär sig olika snabbt. Men jag har sett att mycket av det har han faktiskt lärt sig är tack vare användning av teknik.
SvaraRaderaDock ska användningen ske med moderation. Jag har sett hur lätt människor i min närhet har blivit beroende av framförallt datorspel. Men så länge man har en hälsosam syn på användningen av mobiler, plattor, datorer osv. så ser jag nästan bara positiva effekter av detta. När det kommer till youtube och sådant som kan vara en distraktion, så finns det ju program som kan blockera användningen av dessa helt.
Som Susanna här ovan skriver så lever vi i en tid där teknologin håller på att ta över många arbetsområden och därför tror jag att det är viktigt att den framtida generationen får använda sig av dessa verktyg på sin arbetsplats, skolan.
Bra och intressant fråga! Det är viktigt att hänga med i tekniken, samtidigt är barn otroligt lättlärda då det gäller datorer och plattor, då de är utformade för att vara så användarvänliga som möjligt oavsett ålder. Så att stressa med att implementera detta i förskolan känns lite onödigt i många fall. Dock har de en stor fördel när det kommer till olika former av inlärning och specialpedagogik. Många appar används t.ex. av språkpedagoger i det dagliga arbetet. Sorgligt nog måste man också tänka sig för i användningen även hos de större barnen i skolan, då det för många kan vara just skoltiden som är den nästintill enda skärmfria tiden på dygnet. För de här barnen är det av största vikt att utveckla sina sinnen i "IRL" (in real life, på gamingspråk) Så tummen upp för teknik, men med måtta!
SvaraRaderaVart är världen på väg? Man ser barnen växa upp i ett socialt nätverk, precis som det låter. Många barn idag umgås mer via nätet än att träffas på ”riktigt”. Ibland tycker jag att allt har gått för långt på fritiden.. Tänk när Pokemon Go i somras blev högst aktuellt – helt plötsligt skulle alla föräldrar acceptera att barnen sprang runt med sina mobiltelefoner flera timmar om dygnet – för nu var barnen i alla fall utomhus med den! Via olika forum har jag läst om hur flera lärare tagit in Pokemon figurerna i klassrummet och haft exempelvis matematikuppgifter baserat på deras styrka, Combat Power. Vilket har gett ett positivt resultat på barnens uppmärksamhet. Sådana här tillfällen kan jag tycka är ett toppen sätt att ta in barnens intressen i klassrummet.
SvaraRaderaPersonligen tror jag att det är otroligt viktigt att läraren har kunskap om tekniken idag, det underlättar för eleverna eftersom de kommer komma i kontakt med detta förr eller senare. Tänk vilka möjligheter som finns att hitta på olika lärande och skapa intresse. Ser man tillbaka till när jag tog studenten 2010, på gymnasiet använde vi over-head. Det var något som var lite fräckt. Idag använder man smartboard där man kan kolla på filmklipp istället för att rulla in 20 kilos klumpen till tv och som det tog 15 minuter för läraren att få på en DVD. Även för de barn som behöver mer konkreta och ”snabba” uppgifter kan få det lättare i skolan med hjälp av surfplattor och dylikt. Dock bör det inte användas mer än nödvändigt då skärmtiden idag är ett problem. Samtidigt är det en otrolig kunskap för de barnen som kanske inte har en surfplatta hemma, att få möjlighet att pröva på det i skolan. Tankarna om att skriva allt på datorn, det går fort och är lätt att göra. Viktigt är dock att se till att barnen kan skriva först tycker jag... innan arbetet blir på datorn. Så alla lärare som har fastnat i det förflutna, tänk på vart vi är på väg. Allt blir mer och mer tekniskt och digitaliserat. Visst är det roligare att hänga med och se förändringar ?
Intressant ämne och intressant frågeställning. Jag själv är kluven i frågan, jag anser att barn behöver röra på sig och att de behöver aktiveras för att de ska må så bra som möjligt rent kroppsligt men även för att de ska orka och kunna ta till sig ny kunskap.
SvaraRaderaJag tror dock inte att tekniken är av ondo men att den kräver kunskap på ett annat plan inte minst hos oss vuxna. Vi som jobbar med barnen i skolan måste ligga steget före, skaffa oss kunskap om och en inblick i barnens värld. Vi kan inte se Sociala Medier för att ta ett exempel som något enbart negativt när majoriteten av oss inte ens kan ge en tydlig definition på vad sociala medier är och innefattar.
Sociala medier är nätverksplattformar vars huvudsakliga syfte är att integrera med andra människor - om vi vänder på det så är det en ofantlig tillgång - en möjlighet att integrera med andra människor med liknande intressen eller kanske få delge någon helt andra saker än vad de är vana vid.
För mig handlar det inte om teknikens vara eller icke vara - vi lever i en tid där det är av stor betydelse att kunna använda teknik och därför bör det enligt mig vara ett naturligt inslag in undervisningen dock anser jag att just kunskapen om hur man kan använda tekniken och vad man ska använda den till brister hos många vuxna i skolan och att det där måste till en förändring.
Spontant tänker jag också att det ena inte får utesluta det andra utan ska fungera som komplement till den andra undervisningen. Men helt klart intressant och med många olika infallsvinklar.
Jag ser både fördelar och nackdelar med tekniken. Fördelarna är att det finns många program och appar som kan underlätta väldigt mycket för de elever med olika problem vilken endel kan avhjälpas och göra att vissa elever kommer på samma nivå som sina klasskamrater utan att behöva anlita en resurs i klassen. Om man använder den på rätt sätt såklart. Nackdelen med dagens teknik är att människor inte behöver anstränga sig för att umgås det går fin fint att sitta hemma och kunna umgås samt att den fysiska biten då helt försvinner. Det här är två aspekter som jag anser att man främst som förälder behöver tänka på. Vad kan man göra för att begränsa skärmtiden utan skrik och bråk. Vilka andra aktiviteter ska man erbjuda om barnet själv inte har fantasin att hitta på något och ja köra barnen till dessa. Man kanske måste lägga tid på det och på barnet istället för att vara Alfons Åberg och säga “jag ska bara”….. Ja det är en enkel lösning när man själv har tusen grejer att göra efter jobbet men man kanske ska tänka efter en gång extra och fundera på vem man gör en jätte otjänst genom att inte sätta tydliga gränser. Dessa gränser skiljer sig från familj till familj, barnens ålder spelar in samt barnens egna förutsättningar. Och barn gör inte som man säger de gör som man gör och för min del spenderar jag massa tid framför datorn, paddan och mobilen och jag tror inte för en sekund att om inte jag lägger ner mobilen kommer inte de heller att göra det.
SvaraRaderaTack för ordet :)
Jag ser det som en viktig del i vårt samhälles utveckling att vi tar in teknik i undervisningen. Med denna teknik kan vi samtala med människor över landsgränserna men också med en moster som bor i en annan kommun. Vår familj använder sig av plattor ganska mycket och mina barn skypar med sin pappa som bor långt bort. För oss är det dock viktigt att användningen av tekniken inte går överstyr och vi har alltid teknikfria middagar och läser "vanliga" sagor varje kväll. Frågan för mig handlar mer om hur mycket ansvar vi föräldrar ska ha för skolans teknik i form av huruvida våra barn ska få ta med sig sina enskilda skolplattor hem eller inte. Det alternativet har vi fått i vår kommun där vi har valt att inte låta skolplattorna få följa med hem. Däremot tror jag att vi som lärare bara får gilla läget och acceptera att både plattor och tekniken är en allt större del av skolmiljön och samhället i stort numer. Bättre då att ta kontrollen över tekniken och lära våra elever redan vid en tidig ålder hur man ska hantera tekniken och framför allt hur man beter sig på exempelvis internet. Sunt internet förnuft helt enkelt.
SvaraRaderaTycker det är en intressant diskussion utan något enkelt svar på. Visst är det viktigt att svenska barn lär sig teknik, men jag tror att svenska skolor fokuserar helt fel när det gäller att satsa på plattor till alla barn. Enligt PISA så är ju svenska barn bland de barn i världen som sitter mest framför datorn, och datorer används även flitigt i undervisningssyfte i svenska skolan. Samtidigt är svenska elever enligt PISA bland de sämsta på datakunskap utifrån den tid som används till ämnet, de vet helt enkelt inte vad man kan använda en dator till. Kanske den svenska skolan skulle satsa på att lära ut programmering och lite svårare datakunskap istället för att satsa på att alla barn ska få plattor? Tror inte att plattor i skolan kommer förbättra svenska elevers datakunskap, det måste mer utmanande undervisning till för att komma till bukt med detta. Varför inte satsa på specialutbildning av vissa lärare och ge alla barn möjlighet att via denna läraren, i smågrupper, få ta del av mer utmanande datakunskap. Kanske till och med få bygga en dator tillsammans…. Då får ju eleverna även kvalitetstid med en lärare och interaktionen mellan eleverna och läraren kommer i centrum och inte datorn.
SvaraRaderaHåller helt med dig i det du skriver och absolut att lagom är bäst! I vår familj så är alla barnen väldigt aktiva, det är hästarna, friidrott, kör och gymnastik som utövas mest och detta är saker som tar mycket tid för hela familjen. När sonen fyllde nio i höstas så fick han av några av sina kompisar ett abonnemang på Star Stables (det är han som är hästintresserad), något som vi fortfarande inte aktiverat för tiden finns inte. Detta tycker hans kompisar är jättekonstigt för de sitter hela kvällarna och spelar interaktiva spel och de har ju tid för det, men vi "spelar" det verekliga spelet! Däremot så ser jag ju att min son är efter de flesta barn i sin "utveckling" när det kommer till användandet av tekniska saker typ surfplatta och dator men jag ser hellre att han är ute och rör på sig än sitter i timmar framfrör en skärm, den kunskapen kommer i sinom tid...
SvaraRaderaIntressant ämne, men alla är vi olika en del har lättare att lära sig en del behöver hjälp av den tekniska. Världen utvecklar nya tekniken tillkom för att underlätta oss. Jag tycker vi måste uppdatera oss själva för att hinna med utvecklingen. Lärare måste ha goda kunskaper om tekniken för att det ska blir lättare att kommunicera med eleverna. Eleven som har läs och skriv problem med hjälp av surfplattor, dator och appar gör att de hamnade på samma nivåer som de andra i klassrummet. Det är viktigt att man kan hantera tekniken och använda den på rätt sätt.
SvaraRaderaVäldigt intressant innehåll! Har själv tänkt flera gånger på just detta. Jag kan tycka att, tekniska hjälpmedel inom skolan är ju bra med tanke på att världen och tekniken blir bara större och större det finns ju många exempel inom det i vårat vardagliga liv, till exempel jag kan se ibland att barn redan i 2 - 3 åldern kan sitta med surfplattor och veta vad dem trycker och uppfattar det helt korrekt, det är jätte bra.
SvaraRaderaMen!!!Jag håller även med dig mycket om att barnen behöver komma ut och göra något fysiskt också, men samtidigt att tekniken inte ska ta över hela livet för oss och speciellt när man har barn, det är viktigt att barnen lägger ifrån sig tekniken och ägnar sig åt att använda sin fantasi, leka, umgås. Själv så har jag inga barn än men jag kommer definitivt i framtiden när jag får barn att finna och ge en balans mellan den verkliga världen och teknikvärlden. Båda är väldigt viktiga tycker jag!!
Eller kan man vända på det och låta barn i lågstadie-och mellanstadieåldern använda ipad och dator i skolarbetet men inte hemma för eget bruk? Utan vara fysiskt aktiva då. Det är bara en tanke och reflektion. Jag vet tex att yngre barn i förskoleåldern använder ipad på förskolan, kanske en halvtimme om dagen utifrån den förskola jag tänker på där min väns son går. Min vän har då valt att inte ha sådana tekniska hjäpmedel överhuvudtaget hemma och tidssumman barnet då använder ipad är på förskolan, resterande tid går till andra aktiviteter. Grupptryck och sociala sammanhang spelar förstås in, men i en teknisk ålder kanske tekniken iaf ska finnas i skolvärlden och övrig tid är upp till föräldrarna att begränsa?
SvaraRadera/Madeleine