Både det pragmatiska och sociokulturella perspektiven "..betonar båda hur kunskap växer ur samspel mellan elever och mellan elever och lärare. ..där lärande ses som en del av mänsklig samvaro och där skolans funktion är att göra människor delaktiga i samhällets kollektiva kunskaper. För båda har skolan en central funktion...".(Säljö, sid.308).
Detta är något jag skall ta med mig i min undervisning.
Att koppla lärandet till något praktiskt i förhoppning av att mina elever bättre kommer att komma ihåg vad de lärt sig, en situerad kunskap eller vad tycker ni?
Lundgren, R.Säljö, & C.Lidberg, Lärande, skola, bildning:grundbok för lärande (s.250-309). Stockholm: Natur & Kultur
Phillips,D. C., & Soltis, J.F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund:Studentlitteratur.

Två rutor verkar vara i fel ordning... =)
SvaraRaderaTack, missade detta.
RaderaJag håller med, praktik och teori behöver kopplas ihop. Jag minns också bättre sånt från skoltiden som jag upplevde på riktigt och inte bara läste om i böckerna. Sen tror jag att man lättare lär känna eleverna om man gör saker (studiebesök, skogsbesök m.m.) tillsammans och inte bara matar eleverna med information som förhoppningsvis blir kunskap.
SvaraRaderaJag håller också med, man behöver både teori och praktik. Det är som vår situation som vi befinner oss i nu när vi läser till lärare. När vi ska ut på VFU så får vi praktisera det som vi har läst om. Vilket jag tycker är väldigt bra, för att om man inte får praktisera det man läst hur ska man då veta vad som fungerar och inte och hur det är i verkliga livet.
SvaraRaderaJag håller också med. Att lära sig genom praktiskt arbetet och koppla ihop det med teori tror jag är ett bra arbetssätt. Det är något jag ska ta med mig i mitt yrke som lärare. "Learning by doing" som John Dewey förespråkade.
SvaraRaderaHåller också med tidigare inlägg om vår VFU, ska bli så otroligt spännande att äntligen få komma ut i det verkliga livet med de kunskaper vi har hitilla i bagaget.
Jag håller också med om att det är jätteviktigt för eleverna att få en bra blandning av teori och praktik. Precis som du avslutade din serie med så kan exempelvis ett studiebesök vara ett uppvaknande för de elever som kanske inte riktigt har hängt med på de teoretiska lektionerna om ämnet. Det klarnar upp när man får se det med egna ögon.
SvaraRaderaVerkligen viktigt att få se hur saker hänger ihop till exempel var maten kommer ifrån så barnen, egentligen alla, kan lära sig att ta ansvar för en hållbar utveckling och ta hand om jord, djur och natur. Speciellt när det "osynliga samhället" blir allt mer osynligt och som John Dewey påpekade redan 1899 ställer detta ökade kunskapskrav på medborgaren. Tänker att det inte är helt lätt att förstå ursprunget på det vi handlar på stormarknaden när allt numera industriellt produceras i en process vi inte ser. 1979 fanns fler än 56 000 mjölkbönder 2015 fanns 4200!
SvaraRaderaMer läsning:
http://pedagogiskamagasinet.se/det-osynliga-samhallet-staller-nya-krav/