Vårat arbete som blivande lärare innebär att hjälpa våra elever att lära. Alla elever runt omkring oss är olika. Vi tror på olika saker, ser olika ut, lär oss på olika sätt och har olika bakgrunder.
Vygotskij menar (Hwang & Nilsson, 2011) att en viktig bas för utveckling är att klara något tillsammans, det mänskliga samspelet är oerhört viktigt. En människa utvecklas genom att samspela med andra människor där kommunikation och språkanvändning blir det centrala i förhållandet mellan barnet och omgivningen. Det är viktigt att se vad barnen har i ryggsäcken, att ta hänsyn till den historia varje individ har.
Vygotskij anser att utvecklingen hos eleven ska ses som ett resultat av barnets sociala samspel mellan bland annat föräldrar, syskon och lärare. Han fortsätter och menar att barnets utveckling är helt beroende av vilken kulturell situation barnet växer upp i. Om man jämför det med Piaget`s tankar så skiljer just detta dem isär, för Piaget menade istället att utvecklingen till största delen är universell. Alltså att alla barn, oavsett var de bor, går igenom samma stadium vid ungefär samma ålder.
Piaget menade vidare att utveckling och utbildning är förhållandevis oberoende av varandra, medan Vygotskij ansåg att de två går hand i hand.
Vad tycker ni om Vygotskijs och Piagets syn på utveckling? Går utveckling och utbildning hand i hand, eller är de oberoende av varandra?
Referenser:
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. (3., rev. utg.) Stockholm: Natur och kultur.
Min personliga åsikt är att jag tror verkligen att man måste se till varje individs erfarenheter. Det finns mycket i ens bagage som kan spela stor roll på hur man både är som person och hur man lär sig saker på olika vis. Det är som tidigare nämnt i kursen att det kan krocka i skolan om man har skiljda normer, värderingar än vad vi lärare vill främja. Det är klart att det sociala samspelet från hemmet då har spelat roll på den individen och att det kan krocka i tänkandet när man kommer till skolmiljön där man ska förhålla sig på ett annat vis.
SvaraRaderaSer man till hur man lär sig saker... jag började på ett gymnasium där de främjade att man inte skulle ha varken läxor eller prov. Allt handlade om hur man kunde lära sig utantill och inte förstå syftet med vad man läste.. det var inte min grej, för jag förstod ju verkligen inte – utan jag kände mig som en dator som skrev av boken. Tanken för mig varför jag sedan bytte var att jag ansåg att jag kommer inte ha med mig nåt i framtiden om jag går kvar. Medan de andra som stannade kvar i den skolan, såg det som en kanontid att slippa plugga men ändå få bra betyg...
Därför tyckerjag att vi alla är olika, vi lär oss på olika vis, vi tänker och agerar olika i varje situation. Därför kan man inte säga att man lär sig det här i detta stadium och detta i något annat stadium, självklart är det nog bra att ha riktlinjer i Piagets syn, men inte att man strikt går efter det. OM man är mer mogen och utvecklas snabbare, ja då kanske man ska börja i en nivå över, oavsett om det är i idrott på fritiden eller i skolan.
Jag skulle nog anse Vygotskijs teori vara den som stämmer mest överens med verkligheten som jag ser det. Då vi har olika traditioner och åsikter (inte minst religiösa), vill jag mena att det sociokulturella runtomkring oss spelar en otroligt stor roll för hur vi utvecklar vårt "jag" och åsikter. Dock anser jag även att Piagets teori stämmer till vis del överens med verkligheten, men att den inte är enda sanningen för hur ett barn utvecklas.
SvaraRaderaNågot som har slagit mig när vi nu läst om olika utvecklingsteorier är att vissa åsikter i alla teorierna låter vettiga, men att det kanske inte finns en enda som är helt korrekt, i likhet med de olika politiska partierna(!?).
Jag tror absolut inte att utveckling och utbildning är helt oberoende utav varandra då skolan hjälper elever att utvecklas. Då eleverna träffar olika typer utav människor och inte bara sin familj och sina vänner, där de kan se att alla är olika som agerar, tycker och tänker olika.
SvaraRaderaMen jag kan även förstå Piagets syn på barens utvecklingsstadium, att det ligger även sanning i det. Det finns nog en viss ordning som barnens utveckling följer men som det även nämns i kommentaren ovan så utvecklas ju barnen olika fort och det är nog inte så lätt att sätta en ålder eller tid på när saker och ting ska inträffa i utvecklingen hos barnet.
Det mest optimala ur min synvinkel hade nog varit att göra en liten sammanblandning utav Piagets och Vygotskijs teorier. Då det är svårt att konkret säga att - så här är det!
Utan det finns så mycket som spelar in som miljö, arv m.m. och barnens utveckling är mycket komplex.
Enligt min åsikt går utbildning och utveckling hand i hand. Barn kan utvecklas till en viss gräns utan att få undervisning. Särskilt i ett samhälle som vi lever i idag. Möjligtvis att vi förr skulle klara oss på vardaglig kunskap som vi snappade upp av vår omgivning men idag skulle vi inte klara oss i vuxen- och arbetslivet. Jag tror personligen mer på Vysotskijs teori än Piagets eftersom jag anser att erfarenheter formar oss och påverkats också vår utveckling.
SvaraRaderaVisst att alla barn (om de inte har något som hindrar dem, tex hjärnskada eller liknande) går igenom samma stadier vid ungefär samma tidpunkt, de flesta har väl hört talas om det beryktade 3-års trotset... Det är inte bara min dotter här hemma som har det utan det har de flesta andra treåringar på andra sidan jordklotet också men jag tror att denna utveckling är bara till en del. Jag tror att tidigare erfarenheter också spelar in på hur man utvecklas, kommer jag från en trygg uppväxt blir jag med största säkerhet trygg även i resten av livet men kommer jag från en osäker tillvaro har jag nog svårt att känna mig trygg och lugn. Tror att utveckling och utbildning går hand i hand men att utbildningen måste ha i åtanke vart i utvecklingen barnet är.
SvaraRaderaJag anser att både Vygotskjis och Piagets teorier är bra, men som tidigare skrivit så är det nog bra att använda delar av bådas teorier. Piagets utvecklingsstadier har en god grund i hans observationer av olika barn i olika åldrar och hur de löst olika tilldelade uppgifter, men jag tror att det kan vara svårt att sätta en specifik ålder på när utvecklingsstadierna äger rum. Vi genomgår Piagets utvecklingsstadier även om vi når stadierna vid olika ålder. Här anser jag att Vygotskji har en poäng när han menar på att utveckling och utbildning går hand i hand. För jag anser att genom utbildning så utvecklas vi fortare och mer än om vi inte skulle få den. Jag skulle säga att vi präglas av vår omgivning och att den har en relativt stor inverkan på hur vår utveckling sker. Detsamma skulle jag säga sker i utbildningen, en elev som utmanas lagom utvecklas fortare än en elev som inte utmanas. Sammanfattningsvis så anser jag att Piagets utvecklingsstadium följs, men att det sociokulturella (och Vygotskjis tankar om utbildning) har en stor betydelse för vår utveckling.
SvaraRaderaIntressat med dessa teorier! Just på grund av att alla vi är olika och utvecklas på olika sätt samtidigt som vi alla har så olika bakgrund så tycker jag både Vygotskjis och Piagets teorier om utveckling är viktiga. De sociokulturella spelar en stor roll i barnens utveckling då det är viktigt att man ska ha ett samspel med andra och jag tycker att denna teori är mer intressant för mig än Piagets som också är bra med den är just lite svår pga de olika utvecklingstatierna för barnen, men jag tycker vi formas genom erfarenheter och det leder till vår utveckling vilket är Vygotskijs teori.
SvaraRadera